Wanneer een gebruiker een website of een gebruikersomgeving bezoekt dan ervaart deze een reeks aan emoties tijdens de sessie, dit noemen we de gebruikerservaring (ofwel de User Experience – UX). De emotie kan verschillen van positief naar neutraal naar negatief. De ontwikkelaar of ontwerper heeft een bepaald idee bij het bouwen van het systeem en de gebruiker wordt zoveel mogelijk hier naar toegeleid. Op die manier voldoet het product meer aan de eisen en verwachtingen van de personen die het systeem gaan gebruiken.

Ontwerp van de gebruikerservaring

Tijdens de ontwikkeling van een systeem proberen ontwerpers zoveel mogelijk relevante ervaringen van gebruikers te bedenken, dit noemen we het UX-design (of UX-ontwerp). Hierbij kun je denken aan het complete geheel, dus huisstijl, (grafische) ontwerpen, gebruiksvriendelijkheid en de verschillende functies van een website of systeem.

Deze gebruikerservaring biedt inzicht in alle aspecten rondom de interactie van de gebruiker én de aanbieder van het product. Hierbij wordt ook de “customer-journey” in kaart gebracht, dit is de reis die een gebruiker aflegt tot het moment dat er bijvoorbeeld daadwerkelijk een aankoop wordt gedaan. Deze journey heeft grote invloed op het succes van het systeem.

Waarom is de gebruikerservaring zo belangrijk?

Je besluit om een product te maken zodat je eindgebruiker er mee aan de slag gaat. Dan is het wel heel belangrijk om te weten wat die eindgebruiker gaat verwachten. Een UX-design volgt dus eigenlijk de gedachtegang van je gebruiker en speelt daarbij in op de diverse behoeften.

Enkele voordelen van een goed gebruikerservaring-ontwerp zijn:

  • Een product dat voldoet aan de wensen en eisen van de gebruikers zorgt ervoor dat de gebruiker goed de weg weet te vinden tussen het aanbod. Hierdoor kan de omzet van de website verhoogd worden;
  • Aanpassingen bedenken en maken in schetsen, wireframes of prototypes is een stuk goedkoper dan het daadwerkelijk ontwikkelen. Zo kun je snel en eenvoudig uitzoeken wat wel en niet werkt voordat je aan de ontwikkelingsfase gaat beginnen;
  • Het aanbieden van producten en diensten die aansluiten bij de verwachting van de eindgebruiker zorgen voor een betere reputatie van het bedrijf;
  • Tijdens de onderzoeksfase van je User Experience design breng je je concurrenten goed in kaart. Zo weet je precies wat zij aanbieden en waar jij het verschil kunt gaan maken. Vaak werkt dit beter dan het “werken op gevoel”;
  • De gebruikerstevredenheid is veel hoger wanneer het product voldoet aan de verwachtingen van de gebruiker. Hierdoor is de gebruiker sneller geneigd om terug te komen of het product vaker te gaan gebruiken.