De afgelopen jaren is bij zowel Nederlandse als buitenlandse webshops het aantal aankopen enorm toegenomen. Deze grote groei ging helaas ook gepaard met een toename aan malavide praktijken en daarom heeft de Europese Unie nieuwe (en strengere) regels opgesteld voor de online webwinkels. Deze regels gaan in op 28 mei 2022 en we geven je graag wat meer informatie over deze regels.

Consumenten worden beter beschermd

Er is een nieuwe Nederlandse wet voor webshops en platformen gemaakt door het Ministerie van Economische Zaken & Klimaat. Deze wet, samen met de Europese richtlijnen, heeft als doel om een gelijkmatiger speelveld te bewerkstelligen tussen de (Europese) ondernemers. Daarbij speelt het beschermen van de consumenten een enorme rol. De nieuwe regels gelden dan ook vanaf 28 mei voor de gehele EU (Europese Unie). Het belangrijkste kenmerk is dat aanbieders worden verplicht om meer, en vooral ook duidelijkere, informatie te bieden aan de (potentiële) kopers.

Voor Nederlandse webshops zijn de belangrijkste regels:

  1. Reviews en beoordelingen moet door de webshop worden gecontroleerd of ze echt (legitiem) zijn. Voordat ze gecontroleerd zijn op echtheid mogen ze niet worden gepubliceerd;
  2. Nepbeoordelingen mogen niet meer worden geplaatst, dit is vanaf 28 mei verboden!
  3. Van – voor prijzen moeten eerlijker worden getoond. Hierbij dient de “van-prijs” de laatste prijs te zijn waarvoor het product in de afgelopen 30 dagen is aangeboden;
  4. Bij het tonen van zoekresultaten moet heel duidelijk vermeld worden wanneer het om een betaalde vertoning gaat. Dit geldt ook voor het beïnvloeden van de volgorde van de resultaten door betaalde “advertenties” of persoonlijke voorkeuren van de bezoeker;
  5. Bij het gebruik maken van “gratis” digitale diensten (zoals via Social Media), waarbij persoonlijke gegevens moeten worden ingevuld, krijgen consumenten meer rechten.

1. Verboden om nepreviews te plaatsen

Het vertonen van neprecensies wordt aan banden gelegd. Hiervoor zijn de volgende regels opgesteld:

  • De review moet door de webwinkel worden gecontroleerd op echtheid, de verantwoordelijkheid hiervoor ligt bij de webshop;
  • Het is de bedoeling dat een productreview geschreven wordt door iemand die het product ook daadwerkelijk gekocht heeft. De verkoper moet dus aan kunnen tonen dat de recensie door een echte koper is opgesteld;
  • Reviews laten plaatsen tegen betaling is per 28 mei 2022 verboden;
  • Een bezoeker van de webshop moet alle reviews kunnen zien, zowel positief als negatief. Daarbij moet een vermelding staan dat daadwerkelijk alle reviews worden getoond.

2. Van – voor prijzen eerlijk tonen

Iedereen kent deze manier van prijzen wel, zo worden vaak “zogenaamde” hoge kortingen gegeven op prijzen die al tijden niet worden gehanteerd. Nu is bepaald dat de “van-prijs” de laagste prijs moet zijn die in de afgelopen 30 dagen is gebruikt. Zo wordt voorkomen dat de prijzen “kunstmatig” hoog worden gehouden om het prijsverschil mooier te laten lijken. Uitzondering voor deze regel zijn overigens producten die beperkt houdbaar zijn en oplopende korting van hetzelfde product.

3. Zoekresultaten helder tonen

Wanneer je als webshop de zoekresultaten beïnvloed, door bijvoorbeeld persoonlijke voorkeuren of gesponsorde vertoningen, dan dient dat duidelijk vermeld te worden. Hierbij kun je denken aan een pop-up of een melding op de betaalpagina.

4. Aanbieden van “gratis” online diensten

Bij het aanbieden van “gratis diensten” (zoals cursussen, video’s, boeken, etc.) komt het meestal voor dat de afnemer van de dienst persoonlijke gegevens moet achterlaten. Vanaf 28 mei 2022 ben je verplicht om duidelijk te vertellen hoe lang de mensen aan de digitale dienst verbonden worden en hoe ze zich voor de dienst af kunnen melden. Daarnaast mogen consumenten binnen 14 dagen de “gratis” dienst, zonder het opgeven van een reden, opzeggen. Bij opzeggen dient de aanbieder direct de klantgegevens te verwijderen.

Wie houdt er toezicht op de nieuwe regels?

De nieuwe regels zullen nauwlettend worden gecontroleerd. Dit toezicht vindt plaats door de AFM (Autoriteit Financiële Markten) en de ACM (Autoriteit Consument Markt). Zij zullen ook zorgen voor de handhaving bij overtreding van de regels. Wanneer een webshop zich niet houdt aan de nieuwe regels dan zal dat worden gezien als “oneerlijke handelspraktijken”. In dit geval kunnen de Autoriteiten (AFM en ACM) een termijn afdwingen waarbinnen de aanbieder moet voldoen aan de wetgeving, ook is het mogelijk om een boete op te leggen wanneer zij dit nodig achten.