Mensen van over de hele wereld komen met elkaar in contact via het internet en ze kunnen overal vandaan van alles bestellen, ideaal zou je denken. Maar… dit heeft ook zeker nadelen. Hoe weet jij bijvoorbeeld zeker dat de webshop waar je iets bestelt ook daadwerkelijk zijn afspraken nakomt? Zeker nu er tegenwoordig zo ontzettend veel oplichtingspraktijken plaatsvinden worden de internetgebruikers voorzichtiger en soms zelfs achterdochtig. Daarom is het ontzettend belangrijk dat jij als bedrijf vertrouwen uitstraalt en dat geldt ook voor je website!

Waarom zou jij de betrouwbaarheid van je website verbeteren?

Tegenwoordig is een website vaak het eerste contactmoment tussen je potentiële klant en jouw onderneming. Daarom is het van groot belang dat jouw site betrouwbaar en vooral ook gebruiksvriendelijk is. Wanneer je bezoeker de weg niet kan vinden, of het erg lang duurt voordat pagina’s geladen zijn dan is de kans groot dat je bezoeker afhaakt. Dit in combinatie met onduidelijkheid en gebrek aan bedrijfsgegevens kunnen ervoor zorgen dat je potentiële klant al snel het vertrouwen kwijtraakt. Hou er rekening mee dat het opbouwen van een vertrouwensband meer tijd kost dan het verliezen van het vertrouwen, een mooi spreekwoord hierover is “Vertrouwen komt te voet en gaat te paard”. Zorg dus voor een goede eerste indruk bij jouw bezoeker, dit kan leiden tot een hogere omzet en meer succes.

Controleren of een website te vertrouwen is, kan dat?

Helaas is het nooit 100 procent zeker te zijn of een website te vertrouwen is, maar gelukkig zijn er wel aan groot aantal zaken die jij kun nagaan om een goede inschatting te maken. Een “eerlijk” bedrijf heeft namelijk niets te verbergen en de informatie zou dus eenvoudig beschikbaar moeten zijn. Denk hierbij aan:

  • Contactgegevens (e-mailadres, telefoonnummer, NAW);
  • KVK-nummer en BTW nummer;
  • Duidelijke Algemene Voorwaarden;
  • Pagina voor klantenservice met informatie over bezorging, retourneren, garantie en betalen;
  • Een pagina met achtergrondinformatie (Over ons).

Wij hebben een aantal tips voor je op een rij gezet om je te helpen een betrouwbare website te krijgen. Wanneer je net voor jezelf begint, of je eerste website laat bouwen dan zijn de volgende vijf tips van “levensbelang”. Wanneer jouw website al online is dan zijn de overige tips interessant om je betrouwbaarheid een boost te geven!

1. Zorg voor een duidelijke en betrouwbare domeinnaam

Welke domeinnaam jij kiest heeft een grote invloed op de betrouwbaarheid van jouw website. Ga jij voor een domeinnaam die moeilijk te onthouden is, veel te lang is, of misschien wel lastig is om te spellen dan hebben mensen meer moeite om op jouw site te komen. Dit is voor jouw naamsbekendheid niet positief. Terwijl een website met hoge naamsbekendheid juist veel vertrouwen uitstraalt.

2. Zorg voor een stevige fundering

De fundering van je website is enorm belangrijk, dus kies voor een betrouwbaar platform en vooral ook een veilige hostingomgeving. Vaak denken bedrijven hier juist op te kunnen besparen, met als resultaat dat de website veel vastloopt of helemaal niet bereikbaar is. Om nog maar te zwijgen van hackers die jouw webshop graag misbruiken voor hun eigen malavide praktijken. Voorkom deze problemen dus door te investeren in kwalitatieve hosting en werk samen met een partij die verstand en ervaring heeft op dit gebied. Wanneer je website namelijk toch gehackt wordt dan zal deze partij dit zo snel mogelijk voor je oplossen. Een gehackte website is helemaal funest voor je betrouwbaarheid.

3. Zorg voor een SSL-certificaat – beveiligde verbinding (slotje)

Volgens de AVG-wetgeving moet iedere website die (gevoelige) informatie verwerkt betrouwbaar zijn en veilig met het versturen van jouw gegevens omgaan. Hiervoor wordt een SSL-certificaat gebruikt, dit staat voor Secure Socket Layer. Dat is een protocol dat de communicatie van jouw browser naar de server beveiligt door de data te versleutelen. Zo kunnen ongewenste gluurders niet lezen wat er over jouw verbinding wordt verstuurd. Wist je trouwens dat een SSL-certificaat al verplicht is zodra je een (simpel) invulformulier op je site hebt staan?

4. Zorg dat je afbeeldingen van goede kwaliteit zijn

De eerste indruk is misschien wel het belangrijkst, binnen een seconde beslist je bezoeker namelijk of jouw website de moeite waard is of niet. Wanneer je allemaal oude, korrelige of wazige foto’s gebruikt dan voelt dat niet professioneel voor jouw bezoeker. De kans is in dat geval dus groot dat jouw potentiële klant al weg is voordat deze jouw aanbod heeft bekeken.

Gebruik je mooi beeldmateriaal dat sfeer verhogend werkt dan vindt je bezoeker de website waarschijnlijk professioneel en zal deze verder rond blijven kijken naar wat je te bieden hebt. Goede afbeeldingen kunnen ook bijdragen aan duidelijkheid zodat je informatie beter doordringt. Verhoog dan ook jouw betrouwbaarheid afbeeldingen te gebruiken van hoge kwaliteit.

5. Zorg dat jouw website up-2-date blijft

Je website kun je zien als een stuk gereedschap, en gereedschap moet je regelmatig onderhouden. Een belangrijk onderdeel is zorgen dat je website veilig blijft, hiervoor dienen onderdelen en plug-ins regelmatig geupdate te worden.

Daarnaast is het van belang dat je de informatie relevant houdt, verouderde informatie ziet er echt onprofessioneel uit. Wanneer je bijvoorbeeld al heel lang geen nieuwsberichten meer plaatst kan de bezoeker gaan twijfelen of je bedrijf nog wel bestaat. Een goede tip hiervoor is om teksten te plaatsen die een lange houdbaarheidsdatum hebben, dus niet persé aan een bepaalde dag gekoppeld zijn.

Google vindt het overigens heel belangrijk dat jij jouw website constant blijft veranderen, dan is het namelijk voor jouw bezoeker interessanter en zal je hoger in de zoekresultaten worden getoond. Een website die bestaat uit “verouderde inhoud” krijgt een lagere ranking, je zou het kunnen zien als een soort straf. Dus blijf interessante informatie aanbieden aan jouw bezoekers!

6. Zorg dat je aantoont dat je betrouwbaar bent

Als jij op zoek bent naar informatie op internet dan zou je het heel fijn vinden als de gevonden informatie ook betrouwbaar is. Dit geldt ook voor jouw bezoeker, deze wordt blij van “Social Proof”. Deze term mag je weer vergeten, het gaat erom dat je door middel van reviews, recensies, artikelen in de media of zelfs gewonnen Awards en certificeringen laat zien dat je te vertrouwen bent.

Een webwinkel kan bijvoorbeeld een keurmerk aanvragen (Webwinkelkeur, Kiyoh, Truspilot, etc.) en dit keurmerk duidelijk weergeven op de website.

7. Zorg dat je contactgegevens duidelijk vindbaar zijn

Het is erg frustrerend om een hele website door te zoeken voordat je hebt gevonden hoe je contact op kunt nemen. Zorg dat dit prominent aanwezig is, samen met je KVK nummer. Op die manier hoeft de bezoeker niet te twijfelen of je wel betrouwbaar bent. Ze kunnen dan snel een kleine gratis check doen bij de Kamer van Koophandel (kvk.nl) om te kijken of de gegevens wel overeen komen.

8. Zorg voor reviews (recensies) op andere platformen

Om meer te weten te komen over een bepaald product of dienst gaan mensen naar Google en tikken daar een zoekterm in. Waar vroeger meestal het eerste zoekresultaat werd aangeklikt is dat tegenwoordig niet meer het geval. Mensen scrollen eerst even door de resultaten heen om te kijken of er recensies te vinden zijn. Hoe meer reviews, het liefst via diverse kanalen, hoe eerder ze geneigd zijn om tot aanschaf over te gaan. Zorg dus dat jouw klanten een review achterlaten op verschillende platformen (Google, Trustpilot, Kieskeurig, Kiyoh, etc.)

9. Zorg voor eigen (herkenbare) foto’s en afbeeldingen

Tegenwoordig kunnen we in een handomdraai de mooiste afbeeldingen downloaden en op een website plaatsen, in veel gevallen is dit ook uitermate geschikt. Maar soms wil je net even die persoonlijke noot aan je bezoeker meegeven. Zorg dan voor foto’s uit jouw eigen omgeving, met eigen mensen en producten. Wanneer je een pagina hebt waar je je team voorstelt, zorg dan dat dit ook echt jouw medewerkers zijn. Het vertrouwen wordt geschaad wanneer jouw bezoeker die foto van medewerker “Piet” ook tegenkomt op een andere website waar deze medewerker ineens “Klaas” heet 😉

10. Zorg voor een eenvoudige manier van contact maken

Maak het je bezoeker eenvoudig om met jou in contact te komen. Wanneer je vaak dezelfde vragen krijgen kun je daar een mooie “Veel gestelde vragen” pagina voor maken (FAQ). En als je klant dan contact opneemt… zorg dat je snel reageert! Iedere klantvraag is namelijk een extra mogelijkheid om een band met elkaar op te bouwen, zo kun je gaan voor een langdurige relatie. Voorbeelden van contactmogelijkheden zijn:

  • Telefoonnummer;
  • WhatsApp;
  • Chatmodule;
  • E-mail of contactformulier.