Je hebt de term “organisch verkeer” vast al eens gehoord, maar wat houdt het eigenlijk in? Wanneer mag je verkeer naar jouw website organisch noemen? En waarom is organisch verkeer zo belangrijk? Wij gaan proberen het op een duidelijke manier voor je uit te leggen.

Wanneer is een bezoeker organisch?

Bezoekers die via een zoekmachine (of rechtstreeks) naar jouw website komen zijn organische bezoekers. Wanneer een bezoeker bijvoorbeeld een zoekopdracht heeft ingegeven en dan op jouw resultaat klikt, dan is het verkeer organisch. Hierbij mag het dan niet gaan om een betaalde vertoning binnen de zoekmachine.

Er is echter enorm veel concurrentie, zeker wanneer het om algemene of bekende zoektermen gaat. De regel is dat Google probeert om zoveel mogelijk onderscheid te maken tussen aanbieders van goede en minder goede content.

Waarom is organisch verkeer zo belangrijk?

Er zijn een groot aantal redenen te bedenken waarom het zo belangrijk is om op een organische manier bezoekers naar je website te trekken. Veel websites zetten fors in op het bereiken van zoveel mogelijk organisch verkeer, dit komt omdat dit verkeer de volgende voordelen bieden:

Organisch verkeer is gratis

Dit is één van de grootste voordelen van organische bezoekers. Deze bezoekers kosten je geen geld, in tegenstelling tot betaalde advertenties en zoekresultaten. Dat betekent dat je ROI (Return of Investment) ontzettend aantrekkelijk is. Zorg dan ook dat je content van meerwaarde is (en blijft) en maak deze SEO-vriendelijk. Dan is de kans heel groot dat dit je een flinke hoeveelheid organische bezoekers gaat opleveren. Dit kost je “alleen maar” tijd, in tegenstelling tot marketingkosten.

Goed voor lange termijn

Je wilt investeren in de lange termijn, het opbouwen van een constante stroom aan organische bezoekers is hierbij een goede pijler. Je ziet vaak dat nieuwe websites zo snel mogelijk, en zo veel mogelijk, bezoekers willen trekken waarbij er flink geïnvesteerd wordt in advertenties. Op korte termijn is dat een goed idee, maar uiteindelijk wil je dat je bezoeker jouw website interessant genoeg vindt om ook zonder advertentie naar je toe te (blijven) komen. Daarom is het van belang om steeds te blijven werken aan je content, dan breid je je website regelmatig verder uit en blijven je organische bezoekers komen.

Voldoen aan de verwachting

Wanneer je bezoeker op jouw website komt heeft deze een bepaalde verwachting. Probeer deze zoveel mogelijk van tevoren in kaart te brengen en zorg dat je aan deze verwachting voldoet. In dit proces is het heel belangrijk om jouw doelgroep goed in kaart te brengen. Zo kom je erachter wat de behoefte is en kun jij zorgen voor relevante content die voldoende aansluit bij wat jouw bezoeker zoekt. Een goed idee is om specifieke vragen te beantwoorden. Zodra iemand deze vraag dan in Google invoert zou het heel goed kunnen dat jouw content in de top van de resultaten verschijnt. Zo kun je een goede relatie opbouwen met de zoekmachine.

Hoge zoekresultaten stralen betrouwbaarheid uit

Wanneer jouw website regelmatig boven in de zoekresultaten van Google komt dan geeft dat een gevoel van betrouwbaarheid. Mensen die iets zoeken weten dat de eerste resultaten vaak het meest aansluiten bij hun informatiebehoefte. Wanneer het jou dus lukt om hier met bepaalde zoektermen regelmatig tussen te staan dan kan je dit veel opleveren. Een organische bezoeker heeft het idee dat deze op basis van behoefte bij jouw website terecht is gekomen, dit geeft meer kracht dan via een advertentie. De kans op een conversie is dan ook veel groter, zowel op de korte als de lange termijn.

Kans op meer succes

Er is een grote groep mensen op internet die er niet van houdt om op advertenties te klikken, ze hebben dan namelijk het gevoel dat ze beïnvloed worden. Wanneer je je alleen op betaalde resultaten richt loop je deze groep mis, dat is zonde! Wanneer jij zorgt dat de content van jouw website goed aansluit bij de zoekwoorden dan heb je een maximale kans op succes. Een organische bezoeker is namelijk meer geneigd om tot aankoop over te gaan.

Proberen zonder kosten

Een ander voordeel van organisch verkeer is dat je van alles kunt uitproberen zonder dat je daar direct kosten per klik voor hoeft te betalen. Begin met content te schrijven van hoge kwaliteit en bedenk wat jouw bezoekers nog meer interessant zullen vinden. Op die manier breid je jouw informatievoorziening steeds verder uit en kun je bekijken wat jouw bezoeker wel of niet leest. Je statistieken zijn hierbij ontzettend belangrijk, dus zorg dat je alles goed inzichtelijk hebt (en houdt). Een organische bezoeker trek je juist aan door dingen uit te proberen, er is altijd wel iets om over te schrijven voor jouw doelgroep.

Hoe trek ik organische bezoekers naar mijn website?

Dit is een langdurig, maar vooral ook leuk proces. Je gaat je namelijk verplaatsen in jouw doelgroep en gaat bedenken wat jouw bezoeker wilt lezen. Bekijk in Google wat voor zoektermen er allemaal gebruikt worden bij relevante zoekopdrachten en bedenk hier mooie content omheen. Zorg dat je content SEO-vriendelijk is, want zoekmachine-vriendelijke content scoort hoog! Een bijkomend voordeel is dat hoe beter jij jouw doelgroep kent, hoe groter de kans wordt op succes.

We kunnen het ons heel goed voorstellen dat je hulp kunt gebruiken bij dit proces! Wij doen dit dagelijks voor onze klanten en kunnen jou op verschillende manier ondersteunen. Laten we dit gewoon eens tijdens een kop koffie, thee of limonade met elkaar bespreken!