Een nieuwsbrief is een simpele en effectieve manier om jouw (potentiële) klanten te informeren. Ben jij van plan om dit doeltreffende middel in te gaan zetten? Dit kun je op allerlei manieren inrichten, maar Mailchimp is daar één van de meest handige tools voor. Wij leggen je graag uit wat Mailchimp precies is, waarom jij het zou kunnen gebruiken en hoe je een goede nieuwsbrief kunt opstellen. Na het lezen van dit artikel kun jij ook beginnen met het versturen van die interessante nieuwsbrieven naar jouw (potentiële) klanten.
Wat is Mailchimp?
Mailchimp is een programma waarmee je op een eenvoudige manier mailinglijsten, campagnes en nieuwsbrieven kunt opstellen. Het pakket bestaat sinds 2001 en heeft inmiddels laten zien een zeer effectieve tool te zijn om mee te werken. Via Mailchimp kun je jouw contacten inzichtelijk maken, eenvoudig e-mail nieuwsbrieven naar ze versturen en alle resultaten van deze mails bekijken. Wanneer jij dus een sterke relatie wilt opbouwen met jouw contacten dan is Mailchimp bijna essentieel. De eenvoud en de krachtige mogelijkheden hebben ervoor gezorgd dat Mailchimp momenteel één van de meest populaire (e-mail)platformen ter wereld is.
Waarom zou ik Mailchimp gebruiken?
Het werken met Mailchimp brengt veel voordelen met zich mee, om deze voordelen voor jou duidelijk te maken hebben we de onderstaande vijf redenen voor je opgesteld.
1. E-mailmarketing taken automatiseren
Een belangrijk voordeel van Mailchimp is dat het jou op eenvoudige wijze marketingtaken laat automatiseren, op die manier hou jij meer tijd over om je met andere zaken bezig te houden. Geautomatiseerde e-mails voor (gedeeltelijke) contactenlijsten kun je bijvoorbeeld opstellen op de momenten die voor jou interresant zijn.Je kunt je contacten categoriseren, zodat je per categorie bepaalde mails kunt verzenden.
2. Nieuwsbrieven versturen als een professional
Mailchimp heeft hele sterke ontwerptools en standaard sjablonen waar je gebruik van kunt maken. Deze tools zorgen voor professionele e-mails die de aandacht van de ontvanger trekken. Je kunt in deze sjablonen jouw eigen huisstijl verwerken zodat de ontvanger direct ziet dat ze van jouw organisatie komen. De gebruiksvriendelijke editor van Mailchimp biedt de mogelijkheid om eenvoudig afbeeldingen en video’s aan je nieuwsbrieven toe te voegen. Bijkomend voordeel is dat Mailchimp via de cloud werkt, je kunt dus overal ter wereld bij jouw omgeving komen. Zo kun je zelfs tijdens je vakantie aan jouw nieuwsbrieven werken.
3. Prestaties van jouw nieuwsbrieven en campagnes inzichtelijk
Een volgend sterk punt van Mailchimp is de uitgebreide rapportagemodule waarbij alle prestaties van je campagnes worden bijgehouden. Via deze module kun jij duidelijk zien welke nieuwsbrieven goed presteren en welke wellicht wat extra finetuning nodig hebben. Wanneer je zorgt dat je campagnes zo effectief mogelijk zijn dan haal je het maximale resultaat. Ook kun je de rapportagemodule van Mailchimp gebruiken om trends en patronen te herkennen, hierdoor leer je jouw klantenbestand steeds beter doorgronden. De statistieken en rapportages van Mailchimp zijn dan ook geweldige hulpmiddelen waarmee jij jouw campagnes kunt optimaliseren en op die manier het maximale uit jouw e-mailmarketing te halen.
4. Voor iedere bedrijfsgrootte geschikt
Of je nou een groot of klein bedrijf hebt, Mailchimp heeft voor ieder segment een betaalbare oplossing. Sterker nog, wanneer je maximaal 2.000 contactpersonen wilt benaderen dan is Mailchimp volledig gratis te gebruiken. Daarnaast biedt Mailchimp veel voordelige functies zoals persoonlijke sjablonen en automatiseringstools. Mocht je al gebruik maken van bepaalde CRM-software, dan is de kans zelfs groot dat Mailchimp daarmee gekoppeld kan worden. Zo kun je de mailingsoftware integreren in de bestaande workflows van jouw organisatie.
5. Zeer goede klantenservice
Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. Dit hoort er nou eenmaal bij en daar lopen ze bij Mailchimp gelukkig niet voor weg. Mocht je dus een vraag hebben over de software, jouw nieuwsbrieven, sjablonen of andere zaken dan kun je contact opnemen met de klantenservice. De klantenservice van Mailchimp is bijzonder vriendelijk en effectief, daarnaast hebben ze ook een zeer uitgebreide kennisdatabase met informatie (video’s, FAQ, handleidingen, etc.)
Hoe maak in een account aan bij Mailchimp?
Om aan de slag te gaan met Mailchimp dient er eerst een account aangemaakt te worden. Het is belangrijk dat dit op de juiste manier gebeurt zodat je straks niet met allerlei problemen wordt geconfronteerd. Er zijn een aantal zaken waar je rekening mee dient te houden bij het aanmaken van je account. Om te beginnen geef je je bedrijfsgegevens op en daarna kies je een plan. Er zijn verschillende abonnementen, neem ze rustig door en kies een abonnement dat bij jouw wensen en behoeften aansluit. Als laatste geef je je contactgegevens op en wordt je account aangemaakt. Zodra dit allemaal gereed is kun je aan de slag met het opstellen van je eerste nieuwsbrief!
Hoe schrijf ik een goede nieuwsbrief?
Zodra je je account hebt aangemaakt voor Mailchimp kun je aan de slag. Maar waar moet een nieuwsbrief aan voldoen? We geven je een paar handige tips die jij kunt gebruiken bij het opstellen van jouw nieuwsbrieven.
1. Maak je teksten kort en bondig
Je gaat je nieuwsbrieven gebruiken om contact te houden met je klanten en relaties, waarbij je ze eenvoudig op de hoogte kunt brengen van leuke informatie over jouw bedrijf, producten en diensten. Hierbij is het echter van belang om te onthouden dat minder beter is dan meer (less = more). Iedereen heeft het druk en niemand zit erop te wachten om ellenlange e-mails door te lezen, dus zorg dat je boodschap beknopt en duidelijk is. Zorg dat je totale e-mail niet meer dan 500 woorden bevat, dan is de kans groot dat je jouw lezer vasthoudt en ze de ook jouw volgende nieuwsbrief willen lezen.
2. Maak je nieuwsbrief visueel aantrekkelijk
Mensen kijken graag naar mooie dingen, dit geldt ook voor teksten op het scherm. Wanneer jij dus de aandacht wilt trekken van jouw lezers dan kun je het beste zorgen dat het er visueel aantrekkelijk uitziet. Voeg mooie afbeeldingen, foto’s, infographics of video’s toe aan jouw nieuwsbrief zodat deze voor de ontvanger leuker is om te bekijken. Het is natuurlijk wel van belang dat al deze visuals relevant zijn voor het verhaal dat je wilt vertellen. Een aantrekkelijk vormgegeven nieuwsbrief zorgt voor een hogere interactie en hogere conversie.
3. Duidelijk in een oogopslag
Wanneer iemand een nieuwsbrief ontvangt dan is de kans groot dat deze eerst even snel gescreend wordt door er doorheen te scrollen. Door te zorgen dat je met behulp van duidelijke titels, kopteksten, alinea’s en afbeeldingen alles overzichtelijk maakt zorg je dat jouw lezer geprikkeld wordt. Ook het onderwerp is hierbij van groot belang, een titel “Nieuwsbrief” nodigt niet direct uit om verder te lezen. Besteed hier voldoende aandacht aan zodat je ontvanger echt getriggerd wordt om de mail te openen.
4. Persoonlijk = beter
Dagelijks ontvangen we tientallen e-mails en een groot deel daarvan is totaal niet relevant. Aangezien iedereen weer andere interesses heeft is het van belang om te zorgen dat je de inhoud van je nieuwsbrief afstemt op diegene naar wie jij hem wilt sturen. Wees een toegevoegde waarde door ze informatie te bieden die ze bij anderen niet krijgen. Bedenk dus wat jouw relatie zou willen lezen en richt daar je inhoud op.
5. Vergeet je call-to-action niet
Je verstuurt je nieuwsbrieven niet om alleen maar te informeren, je wilt graag dat er interactie gaat ontstaan tussen jou en de ontvangers. Daarom is het belangrijk om duidelijke call-to-actions (CTA) te gebruiken in je e-mails. Hierbij kun je denken aan de mogelijkheid om te abonneren, je te volgen op Social Media, verwijzingen naar je website, etc. Door je lezer op deze manier te prikkelen kun je ook zien of ze jouw content interessant genoeg vinden om op te klikken.
Hulp nodig bij het inrichten en inzetten van Mailchimp?
Als het goed is heb je na het lezen van dit artikel meer inzicht in Mailchimp en de voordelen ervan. Ook heb je een beter idee over het schrijven van een goede nieuwsbrief. Mocht je nou toch nog vragen hebben, of juist hulp nodig hebben bij het inrichten of opstellen van je nieuwsbrieven… neem dan contact met ons op voor een kop koffie, thee of limonade. Dan bekijken we samen hoe we jou kunnen helpen.