Als ondernemer die ook online actief is heb je waarschijnlijk al lang door dat Google een hele belangrijke rol speelt als het gaat om het succes van jouw website. Het grootste gedeelte van het organische zoekverkeer naar jouw website komt namelijk via Google. Het is alleen niet altijd makkelijk om te zorgen dat jouw bezoekers op een organische manier naar je toekomen. Daarom wordt er vaak gekozen voor zoekmachine-marketing (Search Engine Marketing – SEM). Onze Monkeys gaan je proberen uit te leggen wat het precies inhoudt en waarom het zo belangrijk is.
Wat is SEM precies?
Het is mogelijk om voor een positie in de zoekresultaten te betalen, dit doe je via Search Engine Marketing. Doordat je een bepaald bedrag aan de zoekmachine (Google) betaalt kom je bovenaan de resultaten, zelfs boven alle organische resultaten. Hierdoor wordt jouw advertentie (website) vaak gezien en worden mensen getriggerd om op het resultaat te klikken.
Om dit te bereiken adverteer je op bepaalde zoekwoorden en -zinnen. Zo kun je al snel verkeer naar jouw website genereren en kun je aan de slag om je SEO (Search Engine Optimalisation – Zoekmachine optimalisatie) verder te verbeteren.
Het is overigens niet de bedoeling om maar even snel een advertentie in elkaar te knutselen. Wanneer je dit doet is de kans dat deze effectief wordt zeer gering. Ga er dus goed voor zitten en hou met de volgende punten rekening:
- Bedenk goede zoekwoorden waar ook veel verkeer naartoe gaat;
- Bedenk relevante zoekwoorden die bij jouw doelgroep aansluiten;
- Bekijk welke concurrenten in jouw zoekgebied zitten;
- Zorg dat je zoekwoorden zo dicht mogelijk aansluiten bij jouw product of dienst;
- Wees creatief en probeer jouw advertentie zo “uniek mogelijk” te maken.
Zodra je het bovenstaande in kaart hebt gebracht dan ben je klaar om van jouw SEM een succes te maken. Hoe beter jij jouw campagnes inricht, hoe meer vruchten je ervan kunt plukken. In het geval van onze Monkey gaan we voor zoveel mogelijk bananen! 😉
Is SEM belangrijk voor een website?
Wat ons betreft wel, hieronder zullen we een aantal redenen voor je uitlichten. Zo krijg je een goed beeld van de voordelen van een goede SEM.
Sneller resultaat dan bijv. SEO
Om goede resultaten te boeken heb je bij de meeste online marketing tactieken een aanlooptijd nodig. Zo dien je bij SEO veel geoptimaliseerde artikelen te bedenken en te publiceren om door Google als toonaangevend te worden gezien. Hoe toonaangevender Google jouw website vindt, hoe hoger je in de resultaten wordt getoond. Omdat niet iedereen hier de tijd, zin of kennis voor heeft kom je al snel uit bij een goed werkend alternatief. Via SEM betaal je voor een hoge positie en krijg je op die manier al snel resultaat, je kunt vast gaan werken aan het behalen van je (online) doelstellingen. Onze tip is wel dat je ondertussen goede content gaat schrijven en publiceren, zodat Google je ook op een organische manier gaat waarderen.
Je kunt je richten op een specifieke doelgroep
Een andere groot voordeel van SEM is dat je heel gericht een doelgroep kunt benaderen (targeten). Dit doe je door hele specifieke zoekwoorden in te stellen waarmee je je kunt richten op bezoekers die voor jou interessant zijn. Mensen die iets zoeken typen namelijk hun zoekwoorden in bij Google, dit betekent dat zij hun interesse duidelijk maken. Hier kun jij op inspelen, maak gebruik van deze informatie om jouw doelgroep steeds beter te specificeren. Hoe beter je jouw doelgroep weet te bereiken, hoe hoger de kans van slagen (conversie). De kosten die je hiervoor kwijt bent (investering) zullen als je het goed doet meer opleveren (resultaat).
Verkeer naar jouw website
Het doel is natuurlijk om mensen naar jouw website te trekken. Hoe meer mensen namelijk bij jou komen kijken, hoe meer ze gaan leren wat jouw bedrijf kan bieden, hoe hoger de kans op een conversie (aankoop). Wanneer jij de juiste zoektermen hebt gekoppeld aan jouw campagne dan kun je er zeker van zijn dat er mensen naar jouw website komen die interesse in jouw product of dienst hebben. Hoe hoger jij namelijk in de zoekresultaten staat, hoe hoger de kans op een klik. Veel mensen klikken namelijk op de eerste optie die ze zien, als jij dan zorgt dat jouw informatie aansluit bij wat ze zoeken dan heb je kans op succes.
Efficiënt omgaan met de kosten
Door SEM te gebruiken ga je heel efficiënt om met je kosten. Je weet namelijk van te voren ongeveer wat je gaat krijgen voor jouw investering. Er wordt al ingeschat hoeveel mensen je gaat bereiken, hoeveel bezoekers het zou kunnen opleveren, etc. Google zorgt dat de bezoekers komen en jij zorgt met de informatie op jouw website dat de bezoekers blijven (en bestellen).
Steek boven de concurrentie uit
Een ander groot voordeel van SEM is dat je op deze manier boven je concurrentie uit kunt steken, letterlijk en figuurlijk. Wanneer jouw concurrenten hun SEM niet goed op orde hebben dan kun jij ze overtreffen in de resultaten. Iedereen probeert bezoekers naar hun website te trekken, maar met goede SEM is het mogelijk om juist bezoekers bij anderen weg te trekken. Wanneer iemand normaal gesproken misschien wel zou kiezen voor een artikel op een website met een hoge SEO waardering, trek jij nu met jouw SEM deze bezoeker naar jou toe. Maar we blijven benadrukken, zorg dan wel dat jouw bezoeker krijgt wat deze zoekt. Anders ben je deze alsnog kwijt aan jouw concurrent.
Op basis van de bovenstaande voordelen is voor ons duidelijk dat SEM de moeite waard is om in te zetten. Hoe meer bezoekers naar jouw website, hoe meer kans op een deal!
Beginnen met een zoekwoordenonderzoek
Hopelijk hebben we een duidelijk beeld kunnen schetsen van de mogelijkheden en voordelen van Search Engine Marketing. Om een succes te maken van jouw SEM is het belangrijk om goede zoekwoorden te gebruiken. Onze Monkey Minders kunnen je hier als geen ander bij helpen. Samen met jou kunnen we een pakket zoekwoorden samenstellen waarbij de kans van slagen groot is. Zo kun jij het maximale halen uit jouw SEM. Neem contact met ons op om samen aan de slag te gaan met jouw SEM.