De afkorting EAT staat voor Expertise, Authority en Trustworthiness. Dit zijn de belangrijkste pijlers die Google hanteert voor het vertonen van de resultaten in hun zoekmachine. Het idee van Google is dat zij zo veel mogelijk resultaten willen vertonen die aansluiten bij de zoekvraag van de gebruikers. Wanneer jij het EAT-principe goed toepast op jouw content dan zal Google je waarderen en daardoor hoger in de ranking vertonen, met als gevolg dat je meer bezoekers kunt verwachten.
Fundament 1: Expertise
Wat betekent Expertise voor Google? Hoe groter jouw expertise binnen jouw vakgebied, hoe meer jij als expert wordt gezien door Google. Plaats veel betrouwbare informatie en goede content waarmee jij aan kunt tonen dat je voldoende kennis hebt in het werkveld. Door deze kennis te delen met je bezoekers laat je zien dat jij “er verstand van hebt”. Dit kun je doen met artikelen, blogs, video’s, etc. Zorg wel dat je content echt inhoudelijk sterk is, kwaliteit is hierbij de heilige graal.
Bij het aanbieden van jouw content is het belangrijk dat je de zoekintentie van jouw bezoeker voor ogen houdt, probeer hier duidelijk antwoord op te geven. Je kunt erachter komen wat de zoekintentie is door een zoekwoordenonderzoek uit te voeren via Google. Dit onderzoek zorgt ervoor dat je alle relevante onderwerpen kunt aanhalen zodat jij zo veel mogelijk vragen kunt beantwoorden.
Fundament 2: Authority
Wat betekent Authority voor Google? Om een autoriteit te worden op jouw vakgebied heb je tijd nodig. Dit is een proces waarbij je constant jouw website moet blijven bijwerken met kennis die aantoont dat je er verstand van hebt. Wat ook van groot belang is dat je je oude content blijft updaten, verouderde informatie aanbieden werkt niet autoriteit-verhogend.
Je kunt actief aan de slag gaan met linkbuilding om jouw autoriteit aan te tonen. Hierbij zorg je dat andere websites (autoriteiten) over jou gaan schrijven, waarbij ze naar je toe linken zodat jouw linkbackprofiel gaat groeien. Voor Google is dit een teken dat andere websites jou als autoriteit erkennen. Het is wel van belang dat de vermeldingen gericht zijn op jouw vakgebied. Een vermelding op een schoonheidsblog wanneer jij ijzerwaren verkoopt biedt geen meerwaarde.
Fundament 3: Trustworthiness
Wat betekent Trustworthiness voor Google? Voor bezoekers is de betrouwbaarheid van een website belangrijk. Google heeft als doel gesteld om in de zoekresultaten zoveel mogelijk betrouwbare websites voorrang te geven. Wanneer je bijvoorbeeld een SSL-certificaat hebt geïnstalleerd op je website dan weet de gebruiker dat er een beveiligde verbinding wordt gebruikt, dit neemt Google mee in haar criteria. Een website met SSL is betrouwbaarder dan een “onveilige” website, dit geeft Google ook aan door de melding “niet veilig” te vertonen bij de URL als je geen SSL-certificaat hebt geïnstalleerd.
Voor een bezoeker is het ook belangrijk om te kunnen zien met wie deze eventueel zaken gaat doen. Daarom is een “Over ons” pagina van grote waarde, waarbij je informatie kunt geven over jouw organisatie met bijvoorbeeld foto’s van je teamleden. Wat ook meehelpt aan jouw betrouwbaarheid zijn reviews (recensies) van partijen die in het verleden zaken met jou hebben gedaan. Google wordt erg blij van reviews, dus probeer altijd een mooie recensie te ontvangen van jouw klanten en relaties. Zorg echter wel dat de reviews authentiek zijn, valse recensies dragen niet bij aan jouw betrouwbaarheid.
5 tips
Om je nog een beetje verder op weg te helpen zetten we hieronder 5 tips op een rij waarmee jij het EAT-principe kunt toepassen binnen jouw eigen website.
- Zorg voor content van hoge kwaliteit. Door een sterke inhoud te hebben toon jij aan dat je op jouw vakgebied een expert bent;
- Jouw bezoeker is op zoek naar informatie, zorg dat jij deze zoekopdrachten duidelijk beantwoord. Via een zoekwoordenonderzoek kun jij bepalen wat voor jouw potentiële klant interessant is en pas hier jouw artikelen op aan. Zorg dat de zoekintentie van de bezoeker zo duidelijk mogelijk wordt beantwoord;
- Besteed constant aandacht aan jouw backlinks. Inventariseer welke websites als autoriteit worden gezien binnen jouw branche en probeer ze te bewegen om over jou te schrijven (met een vermelding naar jouw website). Je kunt hierbij denken aan productreviews, onderzoeken, publicaties, etc.
- Werk aan jouw betrouwbaarheid, zorg voor een beveiligde verbinding (SSL – slotje). Op deze manier krijg je geen vervelende meldingen dat jouw website niet veilig is. Deze melding veroorzaakt namelijk vaak dat de bezoeker direct weer jouw website verlaat, dit werkt heel nadelig voor jouw bounce percentage;
- Stel je bedrijf op persoonlijke manier voor via een “Over ons” pagina, op die manier weet de potentiële klant met wie deze zaken gaat doen.
Na het lezen van dit artikel heb je als het goed is een beter beeld over het EAT-principe van Google. Heb je vragen of kun je hulp gebruiken bij het verbeteren van jouw Expertise, Authority of Trustworthiness? Neem dan contact met ons op voor een kopje koffie, thee of limonade en laten we samen bekijken of we elkaar kunnen helpen.